پاورپوینت با موضوع تربیت 88 اسلاید
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 487 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 88 |
دریافت فایل
پاورپوینت با موضوع تربیت 88 اسلاید
در قالب پاورپوینت قابل ویرایش.
بخشی از متن فایل پاورپوینت :
معنای تربیت و رب:
از ریشه ربو به معنای فزونی ونمو
برخی گفته اند از ریشه رب است
واژه های نزدیک به این معنی عبارتند از رشد و تزکیه
تاتی تاره بمعنی السیاسه فیقال رب القوم: ساسهم
الملک ربّ الشئ ای ملکه
الرب من اسمائه تعالی والربانی ای الا لهی
المربوب: العبدوالمملوک
یاتی بمعنی الاصلاح
الربیب جمع ربائب: الحاضنه بنت الزوجه
تا تی بمعنی الزیاد رب النعمه ای زادها
معنای تربیت و رب:
المربوب: المنعم علیه
تا تی بمعنی الاقامه والدوام اربّت السحابه ای دام مطرها
به معنی الجمع رب الشی ای جمعه
بمعنی الطیب و الاجاد رب الدهن ای طیّبه
المربوب الماء العذب
التربیه انشاء الشیی حالاً فحالاً الی حدالتام
السجاب سمی بذلک لانه یرب النبات
اهمیت تربیت
عامل رستگاری
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا بعد از 11 قسم قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا
دفع ضرر معقول
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا
یکی از اسامی خداوند «رب» است
من به خود نامدم اینجا که به خود بازروم آنکه آورد مرا باز برد در وطنم
گیاه دانه عشقم نهفته در دل خاک چنانکه دم به دم میدمند میرویم
هدف انبیاء
وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ بقره/ 129
جواز خوردن صید کلب معلم مائده/ 4
مقایسه التعلیم و التربیه و التأدیب
التعلیم: ایجاد الفضائل النظریه التعلیم هومتعلق العقل النظری
التربیه: انشاء الشیی حالاً فحالاً الی حدّالتام وهومتعلق العقل العملی
والتادیب هو طریق ایجاد الفضائل الخلقیه والصناعات العلمیه فی الاهم
تربیه الاسره علی ضوء القران والعتره آقای علوی 19
تعلیم به معنای مطلق آموزش است
ادب: آموزش ظرافت وزیبایی در رفتاردر شرایط خاص
تربیت
تکوینی:
اخراج مابه القوه الی الاستعداد حالا فحالاًالی حد التام فی الکون
اسپرم+ اول نطفه مضغه علقه عظاما
یکسی العظام لحما جنین صباوه مراهق الشاب الکامل
الشیخ الکهل العوز
کل هذا من تربیت التکوینیه والمربی هوالله تعالی
تربیه الاسر علی ضوء القران علوی 23
تربیت
تشریعی:
ففصدمنها الاحکام الشرعیه التی انزلها الله سبحانه فی صحفه السماویه علی انبیائه لهدایه الناس و تربیتهم ای الدین فیعلمهم کیف یعشیون وکیف یوتون وماهی اسباب السعاده الدنیویه والاخرویه
تربیه الاسره علی ضوء القران علوی 24
تربیت
مادی:
الم نربّک فینا ولیدا ولبثت فینا من عمرک سنین وفعلتک التی فعلت وانت من الکافرین شعراء /18،19
خداوند به فرعون میفرماید: آیا ما ترا درکودکی نپروراندیم وسالیانی از عمرت را تحت حمایت مانبودی و با این حال کردی آنچه کردی و کفر ورزیدی
معنوی:
بیشتر به معنای تزکیه و رشد و هدایت است.
عوامل و زمینههای تربیتی
برهان
یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءکُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُّبِینًا
النساء/174
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ
کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء
یوسف/ 24
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ
استعداد و قابلیت
وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِدًا
اعراف/ 58
باران که در لطافت طبعش ملال نیست
در باغ لاله روید و در شوره زار خس
وعظ را کی میپذیرد آنکه بنیادش بد است
تربیت نا اهل را چون گردو کان گنبد است.
اطاعت و حق پذیری
وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ
بقره/ 186
بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ
وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ
بقره/ 112
امتحان
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
در نظام خلقت امتحان امری است قطعی الوقوع.
بقره/ 155
اذا اردت ان تختبر عقل الرجل محا مجس واحد فحدّثه فی خلال حدیثک بما لا یکون (غیر ممکن) فان انکره فهو عاقل و راه صدّقه فهو احمق
سفینه 341/1
ترک تکبر و غرور
وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
لقمان/ 18
کسی راه معروف کرخی بجست و بنها و معروفی از سر نخست
بر باد فنا تا ندهی گرد خوری را هرگز نتوان دید جمال احدی را
این موج ها که گردن دعوی کشیدهاند بحر حقیقتاند اگر سر فرو کنند
و...
- ۰۰/۰۹/۲۸